Rozvoj osobnosti- vzdelávanie na celý život

Mnoho ľudí je presvedčených, že stačí vyštudovať strednú školu, zvládnuť maturitu, následne úspešne ukončiť aj vysokú a o vzdelanie majú postarané. Myslíte si, že to naozaj stačí? Že sa už do konca života nepotrebujete nič nové naučiť, nič študovať, dozvedať sa nové veci, či zvládať nové zručnosti? Nie je to úplne pravda. určite ste už počuli slovíčko seba – rozvoj, alebo rozvoj osobnosti. No a práve toto je niečo, na čom by sme mali pracovať počas celého života. Stagnácia síce môže byť pohodlná, no určite nie prospešná. Je ťažké povedať, čo presne sa skrýva pod slovným spojením „ rozvoj osobnosti“. Treba sa rozvíjať po duševnej, psychickej, či fyzickej stránke? Odpoveď znie, že vo všetkých.

studium
 
Ako sa rozvíjať?
 
Dnes je veľmi populárne čítať takzvanú motivačnú literatúru. Titulky týchto kníh, poprípade článkov, v sebe väčšinou zahŕňajú slová ako „sebarozvoj“, „zdokonaľte sa“, zapracujte na sebe“ a tak ďalej. Ak ste si dodnes mysleli, že stačí pravidelne čítať literatúru, ktorá vám podobným spôsobom vymýva mozog, tak by ste mali vedieť, že to určite nestačí. Niekomu síce môže pomôcť, ak si prečíta takéto motivačné a povzbudivé slová. Povedzme si ale úprimne, nič z toho vás nenaučí cudzí jazyk, nezarobí peniaze, alebo nepostaví dom. Ak sa teda chcete naozaj rozvíjať, zamerajte sa napríklad na oblasť v ktorej pracujete, podnikáte, alebo ste ju študovali. Môžete siahnuť aj po veciach, o ktorých netušíte absolútne nič. Výber je len na vás. Hlavné je to, aby ste namiesto nezmyselného čítania návodov, ako rozvíjať svoju osobnosť, začali naozaj na sebe niečo rozvíjať.

student
 
Mozog je sval ako každý iný
 
Nezabudnite na to, že váš mozog je v skutočnosti sval. Na to aby fungoval správne, potrebuje neustálu činnosť. Ak teda neustále čítate, učíte sa nové veci a tomuto orgánu doslova nedáte vydýchnuť, ste v podstate na úrovni vrcholového športovca. Pokiaľ ho nechávate takpovediac ležať na gauči, maratón s ním nikdy nezabehnete.

Zdravá a chutná polievka z medvedieho cesnaku

Medvedí cesnak a jeho priaznivé účinky na ľudské zdravie poznali už naši predkovia. Táto zázračná rastlina voľne rastie v jarnom období na mnohých miestach. Nájdete ju hlavne v nížinách v blízkosti vlhkých lesov. Chuť je miernejšia ako u pravého cesnaku, ale jeho využite v kuchyni je všestranné. Začína rásť už koncom marca a kvitne až do konca mája. Pri zbere sa iste nepomýlite, keďže už z diaľky zacítite cesnakový zápach. Zbierať by ste mali mladé lístky, ktoré nie sú tak horké ako staré. Po zbere ho už nemusíte spracovávať, stačí ak ho poriadne umyjete.

pesto

A čo všetko tento malý zázrak dokáže? Je veľkým pomocníkom pri regulácii cholesterolu a vysokého krvného tlaku. Najdôležitejšie je, že prečisťuje celý organizmus a krv. Je prírodným antibiotikom, prečisťuje dýchaciu sústavu a preto je vhodný hlavne pre fajčiarov. V prípade, že máte narušenú imunitu, medvedí cesnak vám ju upraví. Musíte ho však konzumovať čerstvý, ihneď po zbere a bez tepelného spracovania. Medvedí cesnak pri varení využijete na milión spôsobov. Ak sa vám ho nechce spracovávať, stačí medvedí cesnak nasekať na chlieb s maslom. Skvelým nápadom je aj chutné pesto, výborne chutí v šalátoch, pridať ho môžete aj do mletého mäsa, alebo si spraviť zdravý likér.

listy

Veľmi osviežujúca je polievka z medvedieho cesnaku. Na jej prípravu budete potrebovať 100 g medvedieho cesnaku, 200 ml mlieka, hladkú múku, malú smotanu na varenie, cibuľu, cesnak, vegetu, korenie podľa chuti, 500 ml zeleninového vývaru a krutóny. Krutóny si môžete spraviť aj domáce. Stačí keď zoschnutý chlieb nalámete, upečiete kúsky v rúre pri 180 stupňoch asi 10 minúť a následne ich nasypete do uvarenej polievky. Polievku pripravíte veľmi jednoduchým spôsobom. Nakrájate cibuľu a spolu s pravým cesnakom ju speníte na oleji. Následne do zmesi pridáte zeleninový vývar, všetko spolu varíte asi 15 minúť. Po tomto čase pridáte do polievky medvedí cesnak na jemno pokrájaný. Zmes rozmixujete v mixéri a pridáte do nej mlieko, smotanu a múku na zahustenie. Polievku dochutíte vegetou, alebo iným korením podľa vlastnej chuti a dosolíte.

Vyrobme si doma vlastné sirupy a džemy bez cukru

Asi viem, čo by ste mi chceli teraz povedať: kto má na to v dnešnej dobe čas a neoplatí sa to finančne. Aj ja som takto donedávna uvažovala. A potom som si začala všímať, aký veľký priestor majú v našich životoch informácie o zdraví a ako málo zostalo miesta pre naše inštinkty. Drvivá väčšina informácií pochádza od ľudí a spoločností, ktoré na zdraví profitujú. Ale nemali by sme na našom zdraví profitovať my?

šťáva

Začalo to obyčajnou tortillou. V obchode nemali, a tak som si doma skúsila vyrobiť vlastnú. Stačilo mi na to päť ingrediencií: celozrnná múka, vlažná voda, olivový olej, soľ a trošičku kypriaceho prášku. Všetko spolu zmiešať a opiecť na panvici šesť kúskov mi trvalo desať minút. A teraz sa pozrime na zloženie kupovanej (citujem z obalu): „Zmes múk (pšeničná (47%), kukuričná (20%)), pitná voda, repkový olej, zvlhčovadlo (E422), pšeničný glutén, opekané kukuričné klíčky (1,1%), jedlá soľ, emulgátor (E471), kypriaca látka (hydrogenuhličitan sodný), kyselina (kyselina citrónová), zahusťovadlo (E415), paprika, kurkuma“ . Kopec vecí, ktoré by si naše telo určite nevypýtalo, keby vedelo hovoriť.

Prečo si potom nevyrábať aj iné vlastné potraviny, aby sme my sami mali kontrolu nad tým, čo jeme? Napríklad vlastné sirupy a džemy? Postupy sú jednoduché a trúfnem si povedať, že ani nám nezaberú toľko času, ako si myslíme.

Všeobecný recept na sirup bez cukru

Čo budeme potrebovať?

  • Ovocie (čerstvé, mrazené)
  • Med
  • Celá škorica
  • Klinčeky
  • Vanilkový lusk
  • Sušená pomarančová alebo citrónová kôra

Ako budeme postupovať?

  • Ovocie umyjeme, druhy s kôstkami odkôstkujeme.
  • Nakrájame na menšie kúsky.
  • Dáme do väčšej nádoby a poriadne premiešame.
  • Pridáme med a ostatné ingrediencie podľa chuti.
  • Dáme do chladu na 48 hodín s tým, že počas tejto doby zmes párkrát premiešame.
  • Potom ovocie precedíme do sklenených fliaš.
  • Hotovo.

Takto pripravený sirup nám vydrží v chladničke niekoľko týždňov.
Pre porovnanie citujem zloženie náhodne vybraného sirupu z obchodu: „Glukózo-fruktózový sirup, pitná voda, kyselina: kyselina citrónová, aróma, rastlinný farbiaci koncentrát (z čiernej mrkvy), prírodná aróma, stabilizátor: E415, konzervačná látka: benzoan sodný, sladidlo: sacharín“. Pardon, ale kde je tam ovocie?

Všeobecný recept na džem bez cukru

Čo budeme potrebovať?

  • Ovocie (čerstvé, mrazené)
  • Jabĺčka
  • Jabĺčkový pektín
  • Prírodnú želatínu (agar)

Ako budeme postupovať?

  • Ovocie umyjeme, druhy s kôstkami odkôstkujeme.
  • Nakrájame na menšie kúsky.
  • Vložíme do hrnca a podľa potreby podlejeme trochou vody, aby neprihorelo.
  • Varíme, kým ovocie nie je mäkké.
  • Rozmixujeme.
  • Pridáme jabĺčkový pektín a agar.
  • Nalejeme do zaváracích pohárov.
  • Sterilizujeme 10 minút. Poháre stačí ponoriť do výšky dvoch tretín vody.
  • Otočíme hore dnom, zabalíme ešte do deky a necháme vychladnúť.
  • Hotovo.

třešně
Už ani nebudem písať o zložení džemov kupovaných v obchode. Asi si viete predstaviť. Aj keď férovo musím povedať, že čoraz viacej výrobcov sa snaží prinášať do obchodov džemíky poctivejšie a zdravšie.